Shinui Centro Di Consulenza Sulla Relazione Scuola Di Counseling Sistemico Pluralista Corso Di Mediazione Familiare
Centro di Consulenza sulla Relazione - Terapia individuale, di coppia, familiare, di gruppo - Corsi di Formazione Sistemico Pluralisti

Select your language

Shinui Centro Di Consulenza Sulla Relazione Scuola Di Counseling Sistemico Pluralista Corso Di Mediazione Familiare
Silvia Luraschi
Silvia Luraschi

Silvia Luraschi, PhD in “Scienze della Formazione e Comunicazione,” is an educationalist, systemic-pluralistic counselor, biographical analyst with a philosophical orientation (Sabof), and a Feldenkrais Method teacher. She is adjunct lecturer in Pedagogical Counseling at the University of Bergamo and an external collaborator of the Department of Human Sciences for Education at the University of Milano‑Bicocca.

She is part of the teaching staff at Shinui, co-teacher of GRASS Circolo di ricreazione, sguardi e pratiche educative sistemiche at Philo (Milan). A member of the social cooperative Comunità Progetto (Milan), she coordinates complex educational services and, as a freelancer, offers supervision and training to those working in the educational field with an ecological approach and body–mind–environment organic work practices.

In 2021 she published Le vie della riflessività. Per una pedagogia del corpomente. (Armando) and is the author of dozens of scientific articles on the embodied approach to life stories. She also offers individual courses in the Feldenkrais Method, counseling, and philosophical-oriented biographical analysis, available in person in Milan and Bergamo, as well as online or in hybrid mode.

Author of Le vie della riflessività. Per una pedagogia del corpomente, Armando (2021), and of numerous articles in the field of embodied approaches to life stories. For more information: www.silvialuraschi.it

PUBBLICAZIONI

The scientific publications are collected in the IRIS database of the University of Milano‑Bicocca at the following link: https://boa.unimib.it/simple-search?query=luraschi+silvia.

Monografia

  • Luraschi, S. (2021). Le vie della riflessività. Per una pedagogia del corpomente. Rome: Armando Editore.

Articoli in rivista:

  • Cottino, G., & Luraschi, S. (2021). Farsi casa attraverso le pratiche alimentari. Voci di richiedenti asilo, operatori e operatrici nelle province di Cuneo e Lecco. Mondi Migranti, 2, 105‑117.
  • Della Pergola, M., & Luraschi, S. (2016). Embodiment e apprendimento: la pedagogia di Moshe Feldenkrais Una conversazione tra un’allieva e la sua insegnante. AMALTEA, XI (unico), 48‑64.
  • Formenti, L., Galimberti, A., Luraschi, S., Rossi, M. & Vitale, A. (2017). Un divenire incerto. Orientamento, metodo cooperativo e approccio sistemico. Cooperazione Educativa, vol. 66, n. 2/2017, 53‑57.
  • Formenti, L. & Luraschi, S. (2020). Migration, culture contact and the complexity of coexistence: a systemic imagination. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, [online], vol. 11, no. 3, pp. 349–365, https://www.rela.ep.liu.se/article.asp?DOI=10.3384/rela.2000-7426.ojs1711.
  • Formenti, L., Luraschi, S., & Del Negro, G. (2019). Relational aesthetics: A duoethnographic research on feminism. The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 10(2), 123–141.
  • Formenti, L., Luraschi, S. & Rigamonti, A. (2017). L’oggetto evocativo. Innovazione, riflessività e trasformazione nella didattica universitaria. In Encyclopaideia XXI (48), 5‑27, ISSN 1825‑8670.
  • Formenti, L., Vitale, A., Galimberti, A., Luraschi, S., & D'Oria, M. (2015). Pedagogia dell’orientare e dell’orientarsi: un’epistemologia in azione. EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES (1), 19‑32.
  • Luraschi, S. (2021). Exploring the space of conviviality with newcomers and host communities. DYSKURSY MłODYCH ANDRAGOGÓW, 22, 9–22 [10.34768/dma.vi22.612].
  • Luraschi, S. (2021). La storia d'apprendimento di ciascuno è fatta dell'incontro con molti. In Per FARE un TAVOLO ci vuole un FIORE Spunti operativi per la costituzione di Reti Territoriali per l’Apprendimento Permanente (pp. 161–203). Quaderni Spiegazzati. Rete Cpia Lombardia e del CRRS&S.
  • Luraschi, S. (2020). Sentire il corpo. RIFLESSIONI SISTEMICHE, 23, 91‑96.
  • Luraschi, S. (2019). Le mappe non sono il territorio: i movimenti dei migranti dentro e fuori i centri di accoglienza. EPALE JOURNAL, 6, 12‑17.
  • Luraschi, S., & Del Negro, G. (2019). Riflettere per accogliere: cercare la bellezza nel lavoro con giovani adulti migranti. EPALE Journal 5: 6–11, http://www.erasmusplus.it/wp-content/uploads/2017/07/EPALE-Journal_5-IT-ISSN_2532-7801.pdf.
  • Luraschi, S., & Formenti, L. (2016). Il sistema che orienta: pratiche partecipative e linguaggi estetici nella scuola. RIFLESSIONI SISTEMICHE, 14, 102‑116.
  • Luraschi, S., & Formenti, L. (2018). Interconoscere per agire: intergenerazionalità e territorio in un progetto Alternanza scuola-lavoro. EPALE JOURNAL, 4, 11–15.
  • Luraschi, S., Massena, M., & Pitzalis, S. (2019). Come cambia l’accoglienza un anno dopo il “decreto sicurezza”. Welforum.it (https://welforum.it).
  • Luraschi, S., & Perrin, N. (2016). Favoriser un autre “être au monde” pour apprendre. EDUCATEUR, Numéro Spécial, 48–49.
  • Veronese, G., Cavazzoni, F., Cavalera, C., Deprà, C., Deseri, G., Pepe, A., Farina, E., Firenze, D., Scheriani, D., Luraschi, S., Mascena, A., & Addimando, L. (2019). Rapid Response to Managing mental health challenges faced by healthcare workers during covid-19 pandemic. BMJ. [Letter in journal]

Capitoli di libri:

  • Formenti, L., & Luraschi, S. (2017). ‘How do you breathe?’ Duoethnography as a means to re-embody research in the Academy. In Voss, A. & Wilson, S. (Eds) Re-Enchanting the Academy (pp. 305–324). UK: Rubedo Press.
  • Formenti, L., Luraschi, S., & Del Negro, G. (2020). Connective Cards to Interrogate the Museum. In D.E. Clover, S. Dzulkifli, H. Gelderman, & K. Sanford (Eds.), Feminist Adult Educators’ Guide. To aesthetic, creative and disruptive strategies in museums and community (pp. 41–91). Victoria: University of Victoria Gender Justice, Creative Pedagogies and Arts-Based Research Group.
  • Formenti, L., Luraschi, S., & Del Negro, G. (2020). 'Signs images words from 1968: from duoethnographic enquiry to a dialogic pedagogy'. In Sanford K., Clover D. E., Taber N., & Williamson S. (Eds), Feminist Critique and the Museum. Educating for a Critical Consciousness (pp. 115–134). Leiden: Brill Sense, http://dx.doi.org/10.1163/9789004440180_007.
  • Formenti, L., Luraschi, S, Galimberti, A., Rossi, M. (2017). Orientamento cooperativo: dalle storie di vita al sistema orientante. In Batini, F., Giusti, S. (Eds.), Empowerment delle persone e delle comunità. Quaderno di lavoro. VI convegno biennale sull’orientamento narrativo. Lecce: Pensa Multimedia, pp. 72–79.
  • Luraschi, S. (2020). Embodied Movement in Orienting One’s Self Towards the Future. In Grummell, B. & Finnegan, F. (Eds.) Doing Critical and Creative Research in Adult Education (pp. 191–202). Rotterdam: Brill Sense.
  • Luraschi, S. (2020). 'Il gelsomino e la mora selvatica. Le passeggiate sensobiografiche in una ricerca pedagogica con giovani rifugiati/richiedenti a Lecco'. In Ascari P. (Ed.), Oggetti contesi. Le cose nella migrazione (pp. 37–52), Milan: Mimesis.
  • Luraschi, S. (2019). Getting stories in movement. In L. Garrino, & B. Bruschi (Eds.), ‘Togetherness' and its discontents. Connectivity (as well as belonging, cooperation, conflict and separation) in biographical narratives of adult education and learning (pp. 209–221). Lecce: Pensa Multimedia.
  • Luraschi, S. (2015). Creatività e formazione. All'uomo intero. Non solo al fantasticatore. La creatività è un'avventura che trasforma. Vedere la bellezza nel movimento. In Azione Cattolica Italiana (Ed.), #readytogo. Guida educatori giovanissimi 2015/2016 (pp. 113–118). Rome: Editrice AVE.
  • Luraschi, S. (2016). Cosmocomica della ricerca e della formazione. Interview with Antonia Chiara Scardicchio curated by Silvia Luraschi. In B. Pasini (Ed.), Palpitare di menti. Il laboratorio formativo: stili, metafore, epistemologie (pp. 195–203). Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore.
  • Luraschi, S. (2016). Il laboratorio come spazio iniziatico di trasformazione. Interview with Ivano Gamelli curated by Silvia Luraschi. In B. Pasini (Ed.), Palpitare di menti. Il laboratorio formativo: stili, metafore, epistemologie (pp. 145–156). Santarcangelo di Romagna: Apogeo.
  • Luraschi, S. (2016). Percorsi di riflessività. Multi-voice conversation curated by Silvia Luraschi. In B. Pasini (Ed.), Palpitare di menti. Il laboratorio formativo: stili, metafore, epistemologie (pp. 117–127). Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore.
  • Luraschi, S. (2016). Trasformazioni del corpo educante. Interview with Cristina Negro and Francesco Cappa curated by Silvia Luraschi. In B. Pasini (Ed.), Palpitare di menti. Il laboratorio formativo: stili, metafore, epistemologie (pp. 65–76). Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore.
  • Luraschi, S. (2016). Traversing a story. A reflective exploration of the role of a researcher. In R. Evans (Ed.), Before, Beside and After (Beyond) the Biographical Narrative (pp. 491–504). Barleben: Nisaba-Verlag.

Other scientific publications in progress:

  • Formenti, L. & Luraschi, S. (2021). 'Building the “here” and “there” in different sensescapes: embodied dialogues among refugees and natives'. In Hogan, C. & Kloubert, T. (Eds.), Learning in a Post-Migration Society. London: Routledge, Taylor & Francis.
  • Luraschi, S. (2021). "Going back to school. An interpretative analysis of a dialogical interview with adult women during the pandemic". INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society.
  • Luraschi, S. & Finnegan, F. (2021). 'A dialogue on migration, critical auto/biographical research and transformative education'. In Hogan, C. & Kloubert, T. (Eds.), Learning in a Post-Migration Society. London: Routledge, Taylor & Francis.